lördag 17 december 2016

Katten - kapitel 1

En dag när Julia och Julian var ute och gick hörde Julian nåt prasslande i buskarna.
- Vad var det? sa han.
- Vad då? Jag hörde inget! sa  Julia.
- Det var nåt i buskarna sa Julian. Det var säkert en fågel.
- Kom nu! sa Julia.
En fågel som kryper om kring i buskarna?! Då hördes det igen. Den här gången hörde även Julia.
- Hörde du nu då? undrade Julian.
- Ja sa Julia.
Julian gick mot buskarna.
- Vart ska du? sa Julia. Jag ska kolla vad det är.
Julian tittade ner i buskarna. Åh, vilken söt katt! sa han.
- Är det en katt i buskarna? undrade Julia.
- Ja, och den är jätte söt! sa Julian.
- Får jag se? undrade Julia.
Hon gick fram till Julian och tittade ner i buskarna. Katten gick fram till dem. Den strök sig mot Julias ben. - -- Vist är den söt! sa Julian.
- Ja.
Julia lyfte upp den. Jag undrar var den hör hemma... sa hon.
- Den har inget halsband sa Julian.
- Tänk om den inte har något hem då, sa Julia.
- Ska vi ta med oss den hem? undrade Julian.
- Nej, Julian! svarade Julia. Men vi kan ju inte bara lämna den här.
- Jo. Den kanske inte har något hem sa Julian.
- Jo, det har den säkert! sa Julia.
- Det var ju du som sa att den inte har något hem! sa Julian.
- Okej då. Men då måste vi skynda oss sa Julia.
Sen gick dem.
- Jag tycker att den ska hetta Morris sa Julian.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar